m.u.v zware of grote artikelen

Fairtrade kleding: Patagonia zet de eerste stap

Weet jij waar je kleding vandaan komt? Behalve het land dat op het label staat, heb je waarschijnlijk geen idee. En dat is niet zo gek, want wij als consumenten weten weinig over de herkomst van onze kleding en daarmee net zo weinig over de omstandigheden waaronder de kleding gemaakt is. We kennen allemaal de verhalen van kinderarbeid, onmenselijke werkomstandigheden, te lage lonen en onveilige fabrieken. Maar de omvang van het probleem is voor ons moeilijk in te schatten en de vraag of het shirt dat je vandaag draagt wel onder menswaardige omstandigheden is gemaakt, blijkt heel lastig te beantwoorden. En wij als onwetende consumenten kunnen – behalve geen nieuwe kleren meer kopen – maar weinig doen. Volgens het merk Patagonia is het de hoogste tijd om hier verandering in te brengen. 

De problematiek 

Er werken meer dan 40 miljoen mensen in de kledingindustrie, waarvan 85% vrouwen. Het zijn de laagstbetaalde arbeiders in de wereld. Er bestaan moderne fabrieken waar de omstandigheden voor de medewerkers in orde zijn, maar er bestaan helaas nog te veel fabrieken waar dit niet het geval is. De grootste problemen: slechte behandeling van medewerkers, lage lonen, onveilige fabrieken en vervuiling van het milieu rondom de fabrieken. Of jouw kleding uit een ‘slechte fabriek’ komt is zo goed als onmogelijk te achterhalen. Zelfs de grote merken – goedkoop of duur – geven aan niet altijd te weten waar de producten vandaan komen en in welke omstandigheden ze gemaakt zijn.

De missie van Patagonia 

Patagonia kiest er voor om deze problematiek aan te pakken. Dit is een lange en lastige weg om te bewandelen, maar daar deinst Patagonia – niet voor niets begonnen als merk voor bergbeklimmers – niet voor terug. De missie van dit bijzondere merk luidt dan ook: “Maak de beste producten, veroorzaak geen onnodige vervuiling, gebruik het merk om te inspireren en oplossingen te introduceren voor het beëindigen van de milieucrisis.” De missie van Patagonia slaat op het verbeteren van de gezondheid van onze planeet in meer algemene zin, maar komt tot uiting in tal van initiatieven en projecten, waar het ontwikkelen van ‘fair trade kleding’ er één van is. 

Fair trade kleding

Patagonia komt met een unieke kledinglijn die fair trade is: een initiatief dat jou als consument (eindelijk) de garantie geeft dat je kleding onder eerlijke en menswaardige omstandigheden geproduceerd is. Hoe het werkt? Allereerst selecteert Patagonia fabrieken die mee willen doen aan het project en aan alle fairtrade eisen voldoen. Vervolgens wordt er door de medewerkers van een fabriek een fonds opgericht waar geld in gespaard wordt. Bij aankoop van een Patagonia product gaat er een klein bedrag rechtstreeks naar dit fonds. De fabrieksmedewerkers beheren het fonds zelf en kunnen ervoor kiezen om extra loon uit te keren of te sparen voor een sociale investering zoals een school of een dagopvang. Het fonds geeft de fabrieksmedewerkers, behalve betere omstandigheden en meer kansen, nog iets heel belangrijks: het geeft ze hoop, trots, waardering en een gevoel dat ze er weer bij horen.

 


Bij aankoop van een fairtrade Patagonia product, koop je dus niet alleen een product van fantastische kwaliteit, maar ook een product dat eerlijk is gemaakt en z’n steentje bijdraagt aan een betere wereld. Daardoor zit zo’n heerlijke sweater van ze, gewoon nog net iets lekkerder. Voorbeelden van fairtrade sweaters zijn: de LW Better Sweater voor heren, de Better Sweater voor dames, de Better Sweater voor heren en dames, of de Synchilla voor kinderen.