Hemelvaart & 2de Pinksterdag alle MegaStores open 11:00 - 17:00     (Roermond ook 1ste Pinksterdag)

Is het zinvol om wandelen te trainen?

Is het zinvol om wandelen te trainen?

04 januari 2017

Wandelen trainen? Dat is toch nergens voor nodig… of misschien toch wel? Wandelen is een heerlijke manier om buiten te zijn en te genieten van de omgeving.


Is het zinvol om wandelen te trainen?

Wandelen trainen? Dat is toch nergens voor nodig… of misschien toch wel? Wandelen is een heerlijke manier om buiten te zijn en te genieten van de omgeving. Met een goede basisconditie is een stuk wandelen vaak goed vol te houden zonder hiervoor te trainen. Maar wanneer is het wel zinvol om te trainen als wandelaar? Het beantwoorden van deze vraag begint met het stellen van een wandeldoel. Als je voor jezelf een wandeldoel hebt bepaald, pas je je wandeltraining hierop aan. Wij hebben voor jou de 4 belangrijkste wandeldoelen op een rijtje gezet.

Doel 1: wandelen voor de gezondheid

We horen het vaak genoeg: beweeg minstens een half uur per dag om gezond te blijven. Helaas voldoet lang niet iedereen aan deze beweegnorm. Wandelen kan letterlijk een mooie eerste stap zijn naar een gezondere leefstijl. Iedere dag een half uur flink wandelen, zorgt er al voor dat je fitter en gezonder wordt.        

Doel 2: wandelen voor een betere conditie

Het verbeteren van de conditie door te wandelen gaat een stap verder. Om van een wandeling een effectieve work-out te maken is meestal meer nodig dan een half uur rustig stappen. Door het wandeltempo te verhogen of door een langere afstand te lopen, treedt wel de juiste belasting van het lichaam op om de conditie te verbeteren. Let wel op: je huidige conditie bepaalt wat voor jou de beste wandeltraining is. Een wandeltrainer kan je helpen met het maken van een trainingsschema op maat. Lees meer over wandeltrainers.

Doel 3: wandelen om af te vallen

Misschien denk je er niet gelijk aan, maar wandelen is een zeer effectieve manier om af te vallen. Wist je dat een gemiddeld persoon met een uur flink doorstappen al snel 400 calorieën verbrandt? Wandelen is ook nog eens langer vol te houden dan veel andere intensievere sporten; dat maakt het een effectieve vetverbrander.

Doel 4: wandelen voor een prestatie

Je kunt als wandelaar ook toewerken naar het behalen van een persoonlijke prestatie. Misschien ben je van plan om een lange wandeltocht te maken op vakantie, of heb je je ingeschreven voor een wandelvierdaagse. Hierbij geldt weer: bij elk wandeldoel hoort een trainingsplan op maat. Ben je van plan om de vierdaagse van Nijmegen te gaan lopen? Kijk dan eens op viavierdaagse.nl.

Beginnen met trainen

Heb je jezelf een persoonlijk wandeldoel gesteld? Dan is het tijd om te beginnen met trainen. Je kunt ervoor kiezen om individueel te trainen, maar overweeg ook zeker om je aan te melden bij een begeleide wandelgroep of een wandelsportvereniging. Naast dat het gezellig is om samen te wandelen, krijg je binnen een wandelsportvereniging deskundige begeleiding en een persoonlijk trainingsschema. Lijkt dat je wel wat? Kijk dan eens op wandelfit.nl en zoek een wandelgroep bij jou in de buurt.

Wil je meer lezen over wandeltrainingen, wandelevenementen bij jou in de buurt, of ben je op zoek naar een mooie wandelroute? Alles wat je wilt weten over wandelen vind je op wandel.nl.

Klik hier om het complete artikel over wandeltrainingen te lezen.

 

Gerelateerde producten

16% korting
€ 59,95 € 49,99
vanaf € 38,49
30% korting
vanaf € 167,99

Naar overzicht