Ga elke dag een half uur wandelen: 10 redenen

02 oktober 2017


Dit doet een half uur wandelen per dag met je: 10 redenen om vandaag nog te beginnen

Wij als enthousiaste buitenliefhebbers hebben een prachtige uitdaging voor je: vanaf vandaag iedere dag een half uurtje wandelen. Vind je dat net als wij een geweldig idee? Trek dan je wandelschoenen aan en gaan! Toch niet helemaal overtuigd door ons ongeremde enthousiasme? Lees dan eens rustig wat een half uur wandelen per dag met je doet, je zult versteld staan.

1: Je wordt gezonder

Slechts een half uurtje wandelen per dag doet wonderen voor je gezondheid. Het is goed voor je hart, longen, spieren en botten. Ook zorgt een half uur per dag wandelen voor een lager cholesterolgehalte en een lagere bloeddruk. Daarnaast vliegen de extra pondjes er met gemak vanaf; per kilometer verbrand je tot wel 70 calorieën. Even snel rekenen: dat zijn 175 calorieën per wandeling van een half uur.  

2: Wow, ik voel me blij! 

Tijdens een wandeling komen er allemaal stofjes met interessante namen vrij in je lichaam: bijvoorbeeld endorfine en serotonine. Deze ‘geluksstofjes’ geven je een blij en ontspannen gevoel. Wandelen is dus niet voor niets een bewezen medicijn tegen angsten en depressies.

3: Eureka! 

Een wandeling veroorzaakt een flinke stimulatie van je linker- en rechterhersenhelft. Het is daarom niet verrassend dat tijdens een wandeling jouw hoofd zich vult met goede ideeën. Heb je even een dipje op het werk? Geef je hoofd een boost door een half uurtje te wandelen. 

4: Strakke beentjes

“Fiet fieuw, waar gaan die mooie benen naartoe?” Als je iedere dag een half uur wandelt, neemt je botmassa en spierkracht toe. Behalve dat dit fijn is voor je gezondheid, ga je na verloop van tijd echt strakkere benen en billen zien.

5: Beleef buiten

Zie in de lente jonge vogeltjes hun eerste vlucht uit het nest maken, pak in de zomer een zonnig geluksmomentje op een bankje onderweg, aanschouw een prachtig kleurenpallet in een herfstig bos en zet in de winter de eerste stappen in de verse sneeuw. Buiten zijn is beleven! 

6: Barst van de energie

Heb je vaak last van een moe en lusteloos gevoel? Ga lekker een stukje wandelen. Je levert een klein beetje energie in, maar je krijgt er dubbel zoveel energie voor terug. 

7: Lekker sociaal 

Soms is het heerlijk om even een stukje alleen te wandelen en je hoofd leeg te maken, maar het is ook leuk om samen met iemand te lopen. Vraag je partner, vriend of vriendin, buurman of buurvrouw mee en ga er lekker samen op uit. Goed voor je lichaam én je sociale leven in één.   

8: Zuurstof happen

Overal is zuurstof, ook binnen. Maar buiten is er gewoon net iets meer. Adem eens diep in als je door een bos loopt, je merkt echt het verschil. De frisse lucht geeft je hersenen weer energie en doet het goed voor je hart en longen. Met een half uurtje wandelen per dag krijgt jouw lichaam een goede portie zuurstof en kan je er weer even tegenaan. 

9: In topconditie 

Krijg ik van een half uurtje wandelen per dag echt een betere conditie? Na 3 keer een half uur wandelen, heb je echt niet ineens een topconditie, maar als je voor een langere periode iedere dag een half uur beweegt, heeft dit zeker een positief effect. Hoe snel je conditie verbetert, is wel natuurlijk ook afhankelijk van je gezondheidstoestand en conditie.    

10: Vind de oermens in jezelf terug

Toen we als mensen nog jaagden op voedsel, bestond er geen gebrek aan lichamelijke beweging. Ondanks dat we tegenwoordig ons eten gewoon bij de supermarkt halen en de wereld om ons heen er compleet anders uitziet, is er in ons lichaam weinig veranderd. In ons allemaal schuilt nog altijd een oerdrang om te bewegen. Vervul deze drang en ga lekker een stukje wandelen, je voelt je echt beter en slaapt lekkerder – je mag je speer thuislaten.

 

Gerelateerde producten


Naar overzicht

Een moment, we updaten jouw winkelmand!